Pozwoliłem sobie na pewien komentarz do zaistniałej sytuacji. Pierwotnie ten odcinek vloga miałem poświęcić temu jak oceniam, jak przygotowuję się do oceniania prac studentów. Jednak zwłoka czasowa spowodowała, że nagranie tego vloga przypadło na okres zmagań z pandemią choroby COVID-19 powodowanej koronawirusem SARS-CoV-2. W filmie niestety mogę nieprecyzyjnie używać tych określeń, za co oglądających przepraszam. Koronawirus SARS-CoV-2, pierwotnie lekceważony, ostatecznie przeprowadza daleko idące zmiany w świecie, w którym żyjemy. Autor Pielgrzyma napisał:

Człowiek jest jest jedyną na świecie istotą świadomą bliskości swej śmierci.

Paul Coelho, Pielgrzym

Tylko, że wydaje się, że wyparliśmy śmierć, rozcieńczyliśmy ją wyśmianiem, sprowadziliśmy do pełnego humoru wizerunku kostuchy z kosą i papierem toaletowym pod pachą. Mechanizm wyparcia to swoisty mechanizm ucieczki. Nie na darmo słyszymy czasem “Memento mori”, które staje się raczej modnym sloganem, niemalże mem, a pamiętać o śmierci winniśmy codziennie choćby po to by się umieć cieszyć z każdego dnia. Trochę filozoficznie ale bez wątpienia, przy najmniej według mnie, ma to wpływ jak odnajdujemy się w aktualnej rzeczywistości. Koronawirus zmieni niemalże każdy aspekt naszego życia, a struktura gospodarki ulegnie najprawdopodobniej znacznej przebudowie.

Uczelnia i studia

Koronawirus SARS-CoV-2 i epidemia COVID-19 całkowicie niespodziewanie wpłynęła na funkcjonowanie uczelni. Początkowo traktowałem to jako odległy problem choć nie lekceważyłem epidemii w Chinach. Kiedy dowiedziałem się, że we Włoszech wręcz wybuchło ognisko tej epidemii nie zdziwiłem się. Dlaczego, ktoś może się zapytać. We Włoszech od lat, może od dziesięcioleci w przemyśle skórzanym pracują tysiące jak nie dziesiątki tysięcy Chińczyków. Wielu z nich pojechało do Chin na Chiński Nowy Rok zabierając z powrotem koronowirusa. Potem potoczyło się. Choć mamy pandemię, to jak zwykle, jak zawsze zachęcam Was do krytycznego podchodzenia do informacji. Gdyby popatrzeć na dane o zgonach na 1000 czy milion mieszkańców Włoch na chwilę obecną wzrósł on o 0,87% względem całego roku 2019. Bez wątpienia mamy do czynienia z dramatem i tragedią wielu rodzin. Bez wątpienia trzeba działać.

Wracając do uczelni to od pewnego momentu oczekiwałem wraz z moimi kolegami, iż zajęcia zostaną odwołane, a my najprawdopodobniej będziemy pracować z domu. Już wówczas zaproponowałem zajęcia zdalnie mając na celu stworzenie jak najlepszych warunków do realizacji przedmiotu i jego zaliczenia. Ostatecznie zaczęliśmy zajęcia wykładowe w minioną sobotę.

Koronawirus SARS-CoV-2 być może przyczyni się do znacznego przebudowania form zajęć, a przede wszystkim do wdrożenia wysokowydajnych platform informatycznych, a zajęcia zdalne e-learning będą wykorzystywane znacznie częściej, tak jak praca na odległość z domu. Choć w przypadku tej ostatniej konieczna jest żelazna dyscyplina gdyż inaczej cały czas będzie się w pracy. E-learning moim zdaniem to bardzo dobra forma dla studiów niestacjonarnych. Jeżeli dodatkowo wykorzysta się wykłady w formie filmów uzyska się nową jakość. Trzeba tu jednak zauważyć, że zdalne nauczanie, szczególnie zajęcia ćwiczeniowe wymagają rzetelnego zaangażowania ze strony samego studenta. Może się okazać, że takie zajęcia będą wymagające i niełatwe. Ściśle określone zasady, konsekwencja

Bez wątpienia światowa gospodarka odczuje bardzo silnie pandemię. Za naszego życia i za życia naszych rodziców i dziadków nic takiego nie miało miejsca. Jak zmienią się relacje gospodarcze, czy wręcz dojdzie do przebudowy modelu ekonomicznego, tego nie wiem ale należy się liczyć zarówno z ogromnym kryzysem jak i stanem przejściowym do zupełnie nowych zasad funkcjonowania. To z kolei będzie wpływało na wybory ścieżek rozwoju zawodowego, w tym ścieżki edukacyjnej. Jako dydaktyk traktuję to jako ogromne wyzwanie. Wybór kierunku studiów jak i same studia powinny w jak największym stopniu kształtować specjalistów, których umiejętności i wiedza będą adekwatne do potrzeb.

 

Leave a Comment